Het ontstaan en gebruik van de Peugeot 106

peugeot 106 uit 1991De Peugeot 106 is de kleinste telg uit de Peugeot series. Deze type is ontstaan in 06 serie uit 1996. Samen met de 206, 306 en 406 hebben deze types Peugeot in een nieuw tijdperk gebracht.

De Peugeot 106 verscheen in 1991 op de IAA te Frankfurt voor de eerste keer in beeld. Kort na de lancering debuteerde het model op de Nederlandse markt. Weer later kwam de vijfdeursuitvoering in het programma en breidde de fabrikant het gamma uit met de dieseltypes.

Het huidige model volgde in 1996, toen het model een forse facelift onderging. Het doek voor de Peugeot 106 leek al in 1998 te vallen toen Peugeot de 206 lanceerde, maar Peugeot kondigde aan het kleinste model gewoon door te produceren en hem naast de 206 te leveren. Eind deze maand is het na bijna 12 jaar (!) en ruim 75.000 (beste jaar 1996 met 9600 stuks) verkochte exemplaren in Nederland over en uit voor de Peugeot 106.

De soorten Peugeot 106

Peugeot heeft niet alleen de 106 GTI uitgebracht. Om de modellenlijn goed op de markt te kunnen zetten is er voor elk doelgroep een type Peugeot 106ontwikkeld.Voor de snelle rijders heb je de Peugeot 106 GTI, de Peugeot 106 Sport en de Peugeot 106 Rally.

Voor de boodschappenmoeders is er de Peugeot 106 met een standaard 1.1 liter motor ontwikkeld. De volgende types zijn er ontwikkeld:

  • Peugeot 106 XR 1.1
  • Peugeot 106 XT 1.1
  • Peugeot 106 XS 1.4
  • Peugeot 106 GTI 1.6 16v

3 of 5 deurs Peugeot 106

peugeot 106 xt1.1Als een van weinige autofabrikanten heeft Peugeot een klein auto ontwikkeld welke in een 3 deurs of een 5 deurs versie te verkrijgen is. De 5 deurs variant is alleen verkrijgbaar in de type XT 1.1.

Overige 106 series

Naast de bovengenoemde modellen zijn er nog enkele bekende overige modellen. Deze modellen zijn:

  • Peugeot 106 quicksilver
  • Peugeot 106 xsi
  • Peugeot 106 rallye

Deze modellen zijn veel te zien op de autowegen.

Een Peugeot 106 GTI heeft een behoorlijke lijst met specificaties. Hieronder kunt u ze allemaal lezen:

Technische specificaties van de Peugeot 106 GTI:

Rijklaar gewicht: 925 kg
Max. vermogen/omw.: 120pk (87kW)/6600
Max. koppel/omw.: 145Nm/5200
Topsnelheid: 205 km/u
Gem. brandstofverbruik: 8,5 l/100 km
Gem. brandstofverbruik: 11,8 km/l
Emissie CO2: 201 gr/km

Interieur van de Peugeot 106 GTI:

Achterbank in twee delen (40/60) neerklapbaar
Achterspoiler in kleur carrosserie
Airbag bestuurder
Audiosysteem RD1
Centrale vergrendeling deuren en bagageruimte met afstandsbediening
Elektrisch bedienbare voorportierruiten
Elektronische toerenteller
Kuipstoelen voor
Lichtmetalen velgen
Passagiers airbag
Side-protection paddings in de voorportieren
Spatbordverbreders en zijskirts in kleur carrosserie
Sportbumpers in kleur carrosserie met zwarte stootlijst
Stuurbekrachtiging
Verstralers in sportbumper voor

Extra’s en opties in de Peugeot 106 GTI

ABS-remsysteem
Airconditioning
Alcantara/leer pakket
Dubbele zij-airbags voor
Elektrisch bedienbare spiegels met verwarming
Glazen schuif/kanteldak
Hoofdsteunen achter
Vernis metaallak
Vernislak zwart

Om je auto te laten rijden heb je benzine, diesel of gas nodig. Er zijn ook al technologie├źn om de auto op duurzamere energie te laten rijden. Denk hierbij aan zonlicht of water. Voor de meeste auto’s is op dit moment alleen nog benzine en diesel beschikbaar. Lees op peugeot106gti.nl alles over goedkoop tanken en benzine prijzen.

Benzineprijzen

De benzineprijzen zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. Benzine wordt gemaakt uit ruwe olie wat vooral in het Midden-Oosten wordt gewonnen. De benzineprijs wordt bepaald per 50 liter vat en wordt in Nederland bepaald door Shell.

Goedkoop tanken

Goedkoper tanken kan op verschillende manieren. In Nederland zijn er onbemande benzinepompen zoals de Tinq en de Tango. Doordat er geen personeel en geen shop aanwezig is wordt er hier bespaart op kosten wat u als autorijder ten goede komt. Daarnaast is het belangrijk dat je naast goedkoop tanken ook zuiniger kunt autorijden. Hiervoor kun je denken aan minder snel optrekken, minder hard rijden en op de motor afremmen. Natuurlijk is het voor sportievere rijders geen probleem om ook even te blazen.