Peugeot GTI Bommetje op wielen

De 106 gti met 1.6 16v is zeker geen langzame auto en gaat wegens zijn gunstige vermogen, gewicht verhouding dan ook goed vooruit. Er zijn echter veel GTI rijders die nooit tevreden zijn waardoor men al snel opzoek is gegaan naar meer vermogen. Gebleken is toen dat de 106 gti niet makkelijk te tunen is. Andere uitlaat, chip en power filter geven maar een beperkte hoeveelheid meer PK’s. Ook kwamen er enkele bedrijven op de markt met een heuse turbo-kit welke als resultaat had dat de motor of versnellingsbak het al zeer snel begaf. Dit in tegenstelling Peugeot 205 gti en 306 gti welke een XU motor heeft. De XU motoren zijn veel makkelijker te tunen en bieden hierdoor veel meer mogelijkheden. Zo heeft Peugeot de afgelopen jaren veel leuke motoren op de markt gebracht die het vermogen van een 205GTi al snel richting de 150, 160 PK stuwden. Mede doordat de 205 qua gewicht niet veel zwaarder is als de 106 gaf dit nog veel leukere gerichts verhoudingen.

Peugeot 205 GTI

De Peugeot 205 GTI is in twee verschillende variaties op de markt gebracht. Zoals bijvoorbeeld de 1.6 met 105 PK en later de 1.9 met 130 PK, Ook het onderstel en de vering waren beduidend anders. De 130PK versie was hierdoor een echte GTI met welgeteld vier schijfremmen met ABS. Begin jaren 90 werd het motor vermogen met 10 pk teruggeschroefd aan gezien er een U9 verzie op de markt kwam. Vele hobbyisten hebben dit vermogen maar eens flink opgeschroefd door verschillende motoren uit XU segment te gebruiken.

Peugeot 306 GTI

De grotere broer, de 306, is pas enkele jaren later op de markt gekomen. Eerst als XSI en als S16, beide met 2.0 16V motoren. In deze zelfde periode zijn er verschillende andere modellen door Citroen en Peugeot op de markt gebracht waarvan de motoren gebruik konden worden. Zoals de Citroen XM C.T Turbo en de 406 m16 en T16. Ondanks dat dit laatste type al op zichzelf al een zeer bijzondere auto is zijn er toch genoeg 205 GTI omgebouwd naar MI16 motor waardoor de al snelle GTI is veranderd in een waar race monster. Inmiddels zijn beide auto’s jongtimer geworden en zijn er nog maar weinig originele GTI’s te vinden. Ook de 306 16V GTI met 168pk kun je tegenwoordig al als sloopauto terug vinden op de autosloperij. Mocht je op zoek zijn naar een leuk project dan is er volop keuze aan motoren die in een XU auto kunnen worden gemonteerd. Prijzen kunnen variëren van 250 t/m met 1000 euro voor een geschikte motor, maar dan heb je ook wel +- 150 PK!